Referat af generalforsamling 24. februar 2026
Dagsorden:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning
- Aflæggelse af regnskab for 2025. Regnskab findes på hjemmeside under ”Regnskaber”.
- Fastsættelse af kontingent
- Valg af bestyrelsesmedlemmer/suppleant:
Følgende er på valg:
Maibritt (bestyrelsesmedlem) (ønsker ikke genvalg)
Ellen (suppleant) (ønsker ikke genvalg) - Valg af revisor:
På valg:
Kurt (villig til genvalg)
- Indkomne forslag (skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før Generalforsamlingen)
- Kunne man lave en fælles afskydning af fyrværkeri?
- Evt.
- Kunstgræsbane på skolen
- Containere
1. Valg af dirigent: Anne-Marie Avnsted blev valgt som dirigent. Anne-Marie gennemgik indkaldelsen, som ifølge lovlig varsling er godkendt.
2. Formandens beretning: Lars aflagde formandens beretning for det forløbne år. Denne er vedlagt i slutningen af referatet.
3. Aflæggelse af regnskab for 2025: Maibritt fremlagde og gennemgik foreningens regnskab for 2025. Regnskabet blev efterfølgende godkendt.
Der var en god snak om hvordan vi får flere medlemmer i Grundejerforeningen. Der har været mange huse til salg, og der var en snak om man generelt vidste hvad en grundejerforening er og kan. Bl.a. var der snak om velkomstfolderen og om den evt skulle udfærdiges på flere sprog. Der var enighed om at Dansk og Engelsk var tilstrækkeligt.
4. Fastsættelse af kontingent: Der blev foreslået en fastholdelse af kontingentet på 300 kr./året, hvilket blev godkendt.
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer/suppleant:
Maibritt og Ellen var på valg, og begge ønskede ikke genvalg. Henrik Avnsted og Erling Grønlund blev valgt ind, begge for 2 år. Bestyrelsen konstituerede sig på et efterfølgende møde som følger:
- Lars (på valg i 2027): Formand
- Janine (på valg i 2027): Næstformand/sekretær
- Henrik (på valg i 2028): Kasserer
- Fahim (på valg i 2027): Suppleant
- Erling (på valg i 2028: Suppleant
6. Valg af revisorer: Kurt var på valg, men var villig til genvalg.
- Georg Kristensen (på valg i 2027)
- Kurt Sørensen (på valg i 2028)
7. Indkomne forslag:
- Kunne man lave en fælles afskydning af fyrværkeri?
- Nytårsaften er der mange der fyrer fyrværkeri af, og det blev foreslået om det kunne give mening at gå sammen og fyre samlet af, ideelt set have en professionel til at fyre af? Det skal ikke forstås som et forbud mod at man selv må fyre af, men at dem der vil være med indbetaler hvad de alligevel ville bruge på fyrværkeri, som så fyres på en organiseret måde og på et koordineret tidspunkt.
- Forslaget affødte en god debat, hvor det blev nævnt at det ville være godt at dem der fyrer af ikke er under indflydelse af alkohol, og tager ansvar for at det sker på en sikker måde. Flere ønskede ikke at det skulle ske foran deres hus, og nogle var bekymrede for oprydning efterfølgende.
- Vi blev enige om at man skulle undersøge dette nærmere for nytårsaften 2026, dvs. undersøge den nærmere interesse, indhente priser osv. Der blev også nævnt at Viby Fællesråd har en pulje man kan søge som måske ville kunne støtte dette formål. Bestyrelsen har bolden.
8. Eventuelt:
-
Der var en livlig snak under eventuelt med følgende primære overskrifter
- Kunstgræsbane på skolen
I forbindelse med kommunalvalget blev det varslet at der kommer en kunstgræsbane på skolen, hvor der er afsat midler til støjafskærmning
Lars har kontaktet skolen og bedt dem involvere os, så vi kan være involveret i planlægningen/opbygningen så potentielle gener minimeres mest muligt, fra fx støj og lys
Medlemmer med grund op til skolen må derfor meget gerne informere Lars når/hvis der kommer yderligere information om projektet (fra skolen/kommunen)
-
- Containere (Er der noget der skal ændres i hvordan vi gør det?):
Der var generel tilfredshed med hvordan vi gør det
Der savnes da der var tømning flere gange, men ikke nok til at kontingentet skal stige. (Containere er den dyreste post i budgettet, og flere tømninger/flere containere vil betyde øget kontingent).
Der opleves at folk af og til sætter store hele træer i containeren som fylder meget. Hvis disse træer i stedet blev opskåret i mindre stykker ville dette ikke være et problem. Dette nævntes på næste seddel om containere.
Containerne er for 2026 bestilt til følgende datoer:
10/4 – 13/4 (levering – afhentning)
23/10 – 26/10 (levering – afhentning)
Vi oplever desuden en udfordring med at skiltningen blæser af. Vi vil derfor i år afprøve magnetiske lommer/fastholdelse med magneter
-
- Snerydning
Er der interesse for oprettelse af et snekorps?
Der blev nævnt at ’Gadeliv’ (hjemløse) kan bestilles til opgaver
Der blev også nævnt en gartner, der udfører snerydning
-
- Busser igennem kvarteret
Det kan være en udfordring at store busser ofte kører igennem kvarteret
Der blev nævnt at fjernvarmerørene ikke er dimensioneret til denne vægt
Der blev foreslået at koordinere parkering på Karensmindevej og Anerovej så det ikke er muligt at passere med store køretøjer, men stadigt muligt at passere med redningsfartøjer
Efter Generalforsamlingen var Grundejerforeningen var vært ved en bid brød, øl og vand. Fremmødet var 19 medlemmer foruden bestyrelsen.
22 marts 2026
Referent: Janine, Ellen og Lars
Formandsberetning til Generalforsamling
Grundejerforeningen Søndervangen
Dato: 24-02-2026
1. Velkomst og Introduktion
Kære medlemmer,
Jeg vil gerne starte med at byde jer alle velkommen til årets generalforsamling. Det er en glæde at se så mange af jer her i dag, og jeg ser frem til at præsentere en opdatering på foreningens arbejde i det forgangne år.
2. Foreningens udvikling og aktiviteter
Efter at vi forrige år havde stor udskiftning på de væsentligste poster i bestyrelsen, har vi (selvom at suppleanterne har været skiftet ud) bedre fundet os selv, og har kunnet nøjes med 3 møder sammenlignet med 6 møder det forrige år, og jeg selv har vænnet mig til opgaven som formand. Vi har haft et rigtigt godt samarbejde i gruppen. Seneste møde blev afholdt hos Fahim, der blev afsluttet med god mad og drikke og hygge sammen.
Vores ambitionsniveau med hjemmesiden er justeret til et mere realistisk niveau, hvilket har ledt til at vi har fået bedre styr på hjemmesiden, hvor vi dog er udfordret af at vi ikke har kunnet finde en ny webmaster. Vi har indtil nu heldigvis kunne trække på Søren, men som flytter i år. Søren og jeg har sat os sammen og fundet en løsning, så jeg kan stå for den løbende opdatering. Skal der mere omfattende ændringer til af hjemmesiden skal vi have fundet en løsning.
Vi har i løbet af året haft en række aktiviteter, der nogenlunde har været det samme som tidligere år:
Containere – Vi har som vanlig haft containere i både forår og efterår. Containere er i år også reduceret
antal pga. pris (dvs. som sidste år). Hvis antallet skal øges stiger prisen. I er datoerne som følger:
- 10.-13. April 2026, ugen efter påskeferien.
- 23.-26. Oktober 2026, ugen efter efterårsferien.
Containerne har igen i 2025 været godt anvendt, og ikke alle 3 containerne har været fyldt ved afhentning. Vi henstiller brugere til at tage hensyn til hinanden, hvor et par af problematikkerne har været:
- Folk, som ikke er medlem men bruger container alligevel
- Folk der smider affald ud, som ikke har noget at gøre med haveaffald
- Folk der stiller store træer i containeren (uden at dele det i mindre stykker)
- Folk skal smide haveaffaldet så lang som muligt ind i containeren så de fyldes bagerst først, og ikke lige i indgangen.
Sankt Hans – Vi havde i 2025 valgt at afholde Sankt Hans/sommerfest en søndag i stedet for på selve dagen, hvilket blev taget godt imod, og med ca. samme antal deltagere som sædvanligt. Der var heldigvis skønt vejr, og blev som sædvanligt afholdt for enden af Karensmindevej. Vi planlægger at afholde det på samme måde i 2026, hvor datoen er fastlagt til 21. juni 2026.
Banko – Banko blev afholdt i november, med god deltagelse, godt humør og rigtigt fine præmier, som Janine og Inga havde gjort en kæmpe indsats for at skaffe, derfor også fint overskud. Vi sørgede for at holde det en tirsdag, så det ikke gik ud over badminton.
Badminton – vi har traditionelt udbudt badminton både tirsdag og torsdage. Der har dog kun været interesse for at spille om torsdagen, vi har derfor afbooket tirsdagene og med en mindre prisstigning har det kunnet gå lige op. Vi har ventet med at booke lokaler for sæson 2025-2026 til efter generalforsamlingen.
Bo trygt møde – som foreslået på seneste generalforsamling havde vi booket en Bo trygt-forebyggelsesekspert fra Tryg til at holde indlæg den 22/10. Hans bil brød dog desværre sammen undervejs til mødet, og det var ikke muligt at finde en alternativ løsning med så kort varsel. Jeg blev derfor også først varslet om dette ca. 10 minutter før mødet, så det var ikke muligt at nå at aflyse arrangementet. I stedet hyggede de fremmødte sig sammen en times tid, mens at bestyrelses bød på øl og sodavand, så alt i alt var det faktisk ganske hyggeligt. Vi skal have fundet en ny dato.
Hastighedsdæmpende tiltag – Som aftalt på seneste generalforsamling har Georg arbejdet videre med forslaget om 40 km hastighedsbegrænsning i området. Georg rapporterer at status er at kommunen afventer det endelige resultat for forsøget i 2024-2025. Der bliver ikke nogen fase 2, men forslaget fra os indgår i den fremtidige samlede plan på baggrund af konklusionen fra det overståede forsøg.
3. Medlem status
I 2025 har der været 87 betalende husstande ud af 141, der er et lidt mindre antal end sidste år. Dertil ét
ekstraordinært medlem pga badminton. Der har været en del huse til salg det sidste år, som til dels kan forklare den lave tilslutning. Pt (ifølge Boligsiden.dk) er der kun 3 huse til salg. Der er fortsat udfordringer med betaling af kontingent, og der bliver brugt meget tid på at opkræve beløb.
4. Samarbejde og netværk
Vi holder også vores samarbejde med Viby Fællesråd ved lige, hvor jeg hvert år deltager i det årlige
repræsentantsskabsmøde, det seneste blev afholdt i går. Derudover følger jeg med i nyhederne fra Viby Fællesråd, og videredeler via Facebook, hvis der er noget jeg finder relevant for Grundejerforeningen.
5. Udfordringer og muligheder
Som altid har der været udfordringer undervejs. En af de største udfordringer for 2025 har været at de fleste af os er børnefamilier, og det har været svært at finde tiden. En anden udfordring har været udprintning, hvor vi dog har fundet en løsning hvor vi via Ellen har kunnet printe i kirken. Derudover har Fahim, Lars og Janine printet ud. Derudover udfordring med at finde en webmaster, men hvor vi nu har fundet en brugbar løsning.
6. Tak og anerkendelse
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke alle medlemmer, revisorer og bestyrelsen for deres hårde arbejde og engagement. Jeg vil specielt takke Søren for sin store hjælp som webmaster, Maibritt for sin store indsats som kasserer, Janine og Inga for deres store indsats for at samle præmier ind til Banko, Ellen med hjælp til diverse opgavere og Fahim for lækker mad og drikke efter seneste bestyrelsesmøde.
Tak for jeres opmærksomhed. Jeg ser frem til en god og konstruktiv generalforsamling, og jeg er klar til at svare på
eventuelle spørgsmål, som I måtte have.
Lars Sommer Søndergaard